Free Software developers respect your freedom

منتشرشده: 2007/11/04 در stallamn, گنو/لینوکس, اجتماعی, استالمن

دانشگاه pavia در ایتالیا اخیرا شاهد مراسمی جهت اعطای مدرک افتخاری به ریچارد استالمن ( بنیانگذار گنو) بود.در این مراسم استالمن سخنرانی کوتاهی در مورد ضرورت استفاده از نرم افزارهای آزاد (ضرورت های اخلاقی و اجتماعی ،هم فردی وهم اجتماعی )داشت.
این سخنرانی توسط Alessandro Rubini دست نویسی وDora Scillipoti و Luca Andreucci ویرایش شده است.این متن رونوشت شده میتواند توسط افراد دیگر به همراه ترجمه منتشرشود.رونوشت های دیگر را می توانید با مراجعه به این آدرس مشاهده کنید : http://fsfe.org/transcripts

ریچارد استالمن :
هر ابداعی میتواند افراد را منحصر به فرد و ثروتمند بکند ، به طوریکه این ثروت میتواند آنها را به سوی موفقیت اقتصادی رهنمون کند ، مخصوصا اگر شما اقتصاد نئولیبرالی برای بازداشتن ازاین هدف نداشته باشید !
اما ابداعات چیزهای بسیار مهمتری از ثروت واقتصاد را تحت تاثیرقرارمیدهند.دموکراسی یک نوآوری است ، فاشیسم یک نوآوری است.امروز ، در ایتالیا ، ما نوع آوری تبهکاران را در برابر ماهیگیرانی که برای نجات جان مردم ازغرق شدن دردریا تلاش میکنند ، میبینیم .اختراعات (ابداعات ، بدعت ها ) میتوانند مستقیما آزادی ما را هدف قرار دهند ، چیزی که مهمترازهرچیز دیگری است .ابداعات همچنین میتوانند برهمبستگی اجتماعی بشر تاثیربگذارند ، چه این تاثیرخوب باشد یا بد .
لذا وقتی ما درمورد پیشرفت های تکنیکی درکامپیوتر یا نرم افزار فکرمی کنیم ، مهمترین سوالی که پیش می آید این است که : چقدرآزادی ما تحت تاثیر قرار میگیرد ؟ چقدردر همبستگی اجتماعی ما موثراست ؟
از نظر تکنیکی این یک پیشرفت است ولی آیا واقعا یک پیشرفت در صحنه ی اجتماعی و اخلاقی نیزهست ؟ یا اینطورنیست …
در طی سالهایی که برنامه نویس بودم ، کامپیوترها از یک ابزار مورد استفاده ی متخصصین وعلاقه مندان ،به ابزاری جهت استفاده ی عموم بدل شده است . به طوریکه باید گفت این پیشرفت تکنیکی وحشتناک بوده است اما متاسفانه این پیشرفت چیزی جزازهم گسستگی اجتماعی واخلاقی به همراه نداشته است .در حقیقت ، امروزه هر کسی که از کامپیوتر استفاده میکند ، تحت سیستمی اجتماعی قرار دارد که نامی جز دیکتاتوری نمیتوان برآن نهاد !
توسعه دهندگان یک برنامه ،هر چیزی را که بخواهند کنترل میکنند .اگر شما از آن برنامه استفاده کنید ، همان توسعه دهنگان کنترل میکنند چیزی را که شما میتوانید انجام بدهید  و همینطورچیزهایی که نمیتوانید انجام  دهید ! و البته کنترل میکنند که چه چیزهایی برای شما قابل دسترس باشد !!!
بنابراین همان نرم افزاری که شما فکر میکنید متعلق به شماست ، برای خدمت به شما نیست . بلکه بیشتر برای کنترل شماست . کمپانی هایی مانند مایکروسافت واپل ( Apple ) ابزارها را در جهت محدود کردن شما طراحی میکنند .
ویندوزویستا برای محدود کردن کاربران توسعه داده شده است . به همین دلیل ما چیزی داریم به نام http://badvista.org که یک آگاهی دهنده است . من دلایلی به شما ارائه میکنم که بدانید اگر شما میخواهید که به مردم برای یادگیری کمک کنید چرا آنها نباید خودشان را به سطح ویستا تنزل بدهند؟
اپل نرم افزارها را مخصوصا برای محدود کردن کاربران طراحی میکند که آن معروف است به مدیریت محدودیت دیجیتالی ( Digital Restrict Management ) یا DRM .
ما برای اعتراض به اپل تشویق می شویم همانطور که برای اعتراض به مایکروسافت !
سایت http://defectivebydesign.org را ملاحظه کنید .

گوگل نرم افزارها را مخصوصا برای محدودیت کاربران طراحی میکند .
ماهیت نرم افزار google earth این چنین است .این نرم افزارطوری ساخته شده که کاربرانش را محدود کند. معلوم است که آن نرم افزارآزاد نیست . زیرا نرم افزار آزاد تحت کنترل دموکراتیک کاربران توسعه داده میشود .
با چهار درجه ی آزادی : آزادی برای اجرای برنامه ای که دوست دارید ، مطالعه ی سورس کدهای برنامه و تغییر آنها بطوریکه مورد خواست شما شود.آزادی برای توزیع(پخش) دقیقا همان برنامه به دیگران(آزادی برای کمک به همسایه) و آزادی برای پخش کپی هایی ازهمان برنامه که توسط شما دست کاری شده است.(آزادی برای شرکت کردن دربحث یا کار گروهی ) . با این چهاردرجه آزادی ، کاربران جداگانه و به طور گروهی تحت حمایت قرارمیگیرند.
بنابراین نرم افزار آزاد نمیتواند برای محدود کردن طراحی شود.تنها روش ممکن برای طراحی محدود کننده وجود یک دیکتاتوراست! زمانی که فردی قدرت کنترل این را داشته باشد که چه برنامه ای باید اجرا شود و کدام نه .
وقتی هرشخص قادربه کنترل برنامه ها باشد ، هیچ کسی نمیتواند قدرتی برای تحمیل برنامه های بداندیش (مخرب یا malicios ) و درنتیجه ، محدود کردن ، جاسوسی و یا حمله به کاربرداشته باشد.
اگر شما از MacOS و یا Windows Vista استفاده می کنید ، شما به طور کامل تحت نظر برنامه نویسان هستید . این برنامه نویسان قدرت این را دارند که بر خلاف میل شما نرم افزارهایتان را دستکاری کنند(وقتی سیستم شما به شبکه ی اینترنت متصل باشد )

اما با استفاده از نرم افزارهای آزاد ،شما مسئولیت چیزی را که انجام میدهید ،خودتان بر عهده دارید (همه چیز تحت نظر شماست ) لذا چیزی که به شما خدمت کند برتر است از وسیله ای که شما را تحت انقیاد خود درآورد !
مسئله در نرم افزارآزاد به هیچ وجه تکنیکی نیست بلکه کاملا اخلاقی ، اجتماعی و سیاسی است !!! مسئله ایست در مورد حقوق بشر، که کاربران نرم افزار باید به آن توجه کنند.

Proprietary software developers say «no rights, we are in control, we should be in control, we demand total power over what your computer does; we will implement certain features and let you use them, but meanwhile we may spy on you as you use them and we can take them away at any time». But Free Software developers respect your freedom, and this is the ethical obligation of every software developer: to respect the freedom of the users of that software. Making proprietary, user-subjugating software sometimes is profitable, but it is never ethical, and it should never happen.

مالکان نرم افزارهای اختصاصی می گویند : درست نیست ، ما تحت کنترل هستیم ،ما باید تحت کنترل باشیم ، ما نیاز داریم که بدانیم کامپیوتر شما چه کارهایی را انجام میدهد ; ما ویژگی های جدیدی اضافه میکنیم و به شما اجازه میدهیم که از ان استفاده کنید اما دراین بین ما باید قادر به جاسوسی باشیم تا بدانیم شما (به چه کیفیتی ) از آن استفاده می کنید و همچنین باید بتوانیم هر وقت که خواستیم آن را از شما بازپس بگیریم !!
اما توسعه دهندگان نرم افزارهای آزاد به آزادی شما احترام میگذارند و این وظیفه ای اخلاقی برای هر توسعه دهنده ای است که به آزادی کاربران احترام بگذارد.
ساخت ابزارهای اختصاصی ومحدود کننده مفید است ولی اخلاقی نیست و این اتفاق نباید هرگزبیفتد .

این ترجمه ادامه دارد …
منبع :  Richard Stallman, honorary degree speech, Pavia 2007

نکته : اگر عزیزی متن اصلی را مطالعه کرده باشد ، و نکته ای در باب این ترجمه داشته باشد یا خبط و خطایی از من سر زده باشد خوشحال میشوم که تذکر بدهد .

Powered by ScribeFire

دیدگاه‌ها
  1. arash می‌گوید:

    برای ادامه این کار قشنگ لحظه شماری میکنم

  2. مهرداد می‌گوید:

    ممنون
    ترجمه ات خیلی قشنگ و گیرا بود.
    منتظریم…

  3. مشهد… « MGroup می‌گوید:

    […] طرفداران نرم افزارهای آزاد: ترجمه ی سخنرانی عزیز دل، ریچارد استالمن، در دانشگاه pavia است، که امین عزیز زحمت ترجمه اش رو […]

  4. hisitech می‌گوید:

    مرسی ..

  5. نبی می‌گوید:

    ببخشید، بنیاد یا شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای آزاد، درآمدشون چطور تامین میشه؟

بیان دیدگاه