freedom for hardware

منتشرشده: 2007/12/08 در لینوکس, نکات, نرم افزار آزاد, گنو/لینوکس, سخت افزار

دیروز مطلب زیبایی از یک وبلاگ نویس برزیلی خوندم که حیفم اومد اشاره ای بهش نکنم.این دانشجوی کامپیوتر طی پستی فرض کرده که Nvidia درایور کارتهای گرافیکی خودش رو به صورت اوپن سورس عرضه میکنه. و بعد طی حدود ۱۰۰ روز چه اتفاقاتی می افته که نشان از اطلاعات بالای این وبلاگ نویس داره.
به طور خلاصه این اتفاقات خواهد افتاد:
روز صفر: nvidia خبر داد که به زودی درایور کارتهای گرافیکی را به صورت اوپن سورس عرضه خواهد کرد!
بعد از انتشار این خبر بلاگرها شروع به گمانه زنی میکنن و بعضی خوشحالی خودشون رو ابراز میکنن و بعضی هم نسبت به درستی این قضیه شک میکنن!سایت nvidia هم به شدت دچار ترافیک میشه.
روز ۷۰:nvidia بالاخره نسخه ی اول رو منتشر کرد!
بعد از دو ماه که خیلی ها نسبت به انتشار این درایور شک میکنن، اتفاق مورد نظر می افته.بعد از این خبر FTP ی nvidia قادر به تحمل ترافیک سنگین نمیشه و بعضی ها نسخه ی tarball رو با بیت تورنت و سایر آئینه های دریافت منتشر میکنن.دو ساعت بعد نسخه ی  ebuild در مخازن Gentoo و همچنین نسخه ی فشرده شده در آئینه های دریافت جنتو منتشر میشه!!!

روز ۹۱:حالا درایور nividia حداقل به پنج شاخه با صدها patch که در وبلاگها،فروم ها و … منتشر میشه، تقسیم شده!خیلی ها شروع می کنن به بهینه سازی این درایور برای سیستم خودشون و صدها نسخه ی شخصی سازی که قابل استفاده برای بقیه است منتشر میشه!

روز ۱۲۷:در طی این مدت کم، صدها هکر و برنامه نویس روی کدهای اولیه کار میکنن و با رفع صدها باگ، نسخه های اصلاحی رو منتشر میکنن! این نسخه ها درست به تعداد پردازنده ها و مادربوردها و … تست میشه و خیلی بیشتر از نسخه ی اولیه قابل اعتماد هست!!!
راستی چرا این مردم این همه کار رو مجانی انجام میدن؟خوب برای اینکه میخوان از کامپیوترشون استفاده کنن!!! فرض کنید یکی از اینها مشکلی رو پیدا کنه که نتونه از سیستمش استفاده کنه.این فرد شروع به رفع ایراد میکنه و اگه نتونه از دیگران کمک میخواد و این یعنی مشارکت اجتماعی! البته با انتشار این نسخه ها، سایر سیستم های عامل هم که توسط nvidia پشتیبانی نمیشن، میتونن از این کارتها استفاده کنن مثل OpenBSD یا NetBSD

روز ۱۵۰: nvidia به خاطر کارکرد بهتر کارتهای گرافیکی و پشتیبانی ازسیستم های عامل بیشتر و همینطور هسته های جدیدتر، دچار افزایش فروش میشه! طوری که بقیه شرکت ها از این امر نگران میشن!!!

روز۱۶۰:یکی از همان شاخه های سعی میکنه نسخه ای برای تمام سیستم های عامل مانند ویندوز و لینوکس و BSD ها منتشر کنه

بقیه به عهده ی خودتون! و اما نتیجه ای که این بلاگر گرفته:
دنیلسون معتقده که انتشار درایورهای آزاد راه حلی معجزه انگیز برای شرکت ها نیست، بلکه این کار باعث بهتر شدن عملکرد این نرم افزارها میشه.همه میدونن که شرکت ها علاقه ای به آپدیت درایورهای سخت افزارهای قدیمی نیستن و بیشتر نگران سخت افزارهای جدید هستن که البته این امر طبیعیه ولی اگه درایورها آزاد باشن هر کسی میتونه مشکل خودش رو با کمک دیگران حل کنه و نیازی به هزینه کردن شرکت ها نیست!مثال خیلی روشن برای خیلی ها از جمله ما ایرانی ها همین مودم ها هستن(Winmodems) که معمولا به سختی درایور جدیدی براشون پیدا میشه مگر اینکه اوپن سورس باشن.چرا رفیق من نباید از نسخه ی جدیدی استفاده کنه چون مودمش برای کرنل های سری ۲/۴ درایور داره و لاغیر؟! 😦

The world would be a better place if all hardware had open drivers

Powered by ScribeFire.

دیدگاه‌ها
  1. مهرداد می‌گوید:

    مرسی!
    حوصله‌ی خوندن انگلیسیشو نداشتم 😉

    راستی لینک winmodem خرابه! 🙂

  2. amin می‌گوید:

    @مهرداد: نه آقا! لینک درست بود.خودت خرابش کردی گردن من ننداز! 😀

بیان دیدگاه